Taal en communicatie in organisaties

In dit masterprogramma besteed je veel aandacht aan de studie van de vormgeving van teksten en gesprekken van en in organisaties. Voor organisaties als de overheid en het bedrijfsleven speelt taalgebruik een cruciale rol. Je kunt in dit masterprogramma dus kennismaken met talige communicatie in uiteenlopende omgevingen, zoals bedrijven, overheidsinstellingen, non-profit-organisaties of culturele instellingen. Deze talige communicatie wordt op uiteenlopende platforms bestudeerd: tv-commercials, advertenties, videoclips, corporate websites, sociale media, digitale of papieren rapporten, brochures, vergaderingen, consulten of arts-patiëntgesprekken.

Goed communiceren is meer dan correcte spelling en verzorgd taalgebruik. CIW: Taal & Communicatie in Organisaties houdt zich bezig met talige communicatie op allerlei plekken in de samenleving: of het nu om een arts gaat die met een patiënt praat, een burger die via internet van de overheid informatie probeert te krijgen, een bedrijf dat een persbericht doet uitgaan of reclame maakt voor een product. Je leert theoretische inzichten en methoden gebruiken om het verloop van de communicatie in een instelling te verbeteren. Onderzoek naar de vormgeving van de meest uiteenlopende genres in sociale media, op websites, of in professionele gesprekken, leert hoe je communicatie van organisaties met taal op maat kunt maken.

Klik hier voor meer informatie over het programma, beroepsmogelijkheden, toelating en aanmelding.